ONTWIKKELING

Hier kan je enkele tools - gekoppeld aan het boek 'Je impact als leerkracht' downloaden

Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang gratis het e-book ‘Veerkrachtig in ons kot’. Hierin kan je alle – welgeteld elf – artikels uit de blogreeks ‘Veerkrachtig in ons kot’ (maart-juni 2020) nalezen. Elke tekst bevat naast herkenbare verhalen, waardevolle reflectievragen en concrete tips. 

Klik hier om je gratis e-book te downloaden

Sta jij dag in dag uit voor de klas boordevol goesting? Het is niet altijd even makkelijk. Krijg je bijvoorbeeld voldoende ruimte om jezelf te zijn? Hoe ervaar jij de kracht van samenwerken binnen je team van collega’s en op welke manier haal je het meeste voldoening uit de verschillende taken die op je afkomen?

Liesbet Moortgat en Annick Jehaes willen je helpen bij het vinden van een antwoord op bovenstaande vragen en trachten leerkrachten met hun boek Je impact als leerkracht vergroten te inspireren en enthousiasmeren. ‘Het is absoluut niet onze bedoeling om een nieuw didactisch boek te schrijven. Daar bestaan er al heel wat goeie van. We misten echter wel een verhaal waarmee leerkrachten versterkt kunnen worden in hun rol, zonder daarbij belerend tewerk te gaan’, aldus Annick.

Voor #Schoolpraat ontwikkelden beide dames een extra tool die leerkrachten makkelijk kunnen inzetten om hun manier van lesgeven en werken te beoordelen, verbeteren. 

Deze tool vind je niet terug in het boek! Klik hier om de tool te downloaden.

De centrale plek op school waar je je collega’s ontmoet en samen ont-moet, is jullie lerarenkamer. Bewust worden van de mogelijkheden die deze bijzondere ruimte jou en je collega’s biedt, kan je slagkracht of impact versterken. Met de tool ‘Teken je lerarenkamer’ kunnen jullie focussen op en met een frisse, waarderende blik kijken naar deze ontmoetingsplaats. Je krijgt inzicht in wat reeds aanwezig is en wat jij (en je collega’s) graag willen toevoegen of aanpassen. Klik hier om de tool te downloaden.

Hoe gebruik jij deze oefeningen, en met welk effect?
Feedback is altijd welkom
Liesbet Moortgat
Samenwijs.be

  

 Je impact als leerkracht vergroten. 
Hoe je in onderwijs authentiek het verschil maakt.

Jehaes A., Moortgat L., Pelckmans Pro, november 2020

De boekvoorstellingen te Deinze en Bilzen omwille van de coronamaatregelen.

Wij houden jullie op de hoogte!

Andere publicaties...

 

 Teamzorg is zelfzorg.
Annick Jehaes & Liesbet Moortgat
Politeia, 2020

Het voeren van een vitaliteitsbeleid is een gedeelde verantwoordelijkheid. Dit betekent dat zowel leerkrachten als leidinggevenden keuzes kunnen maken om de vitaliteit te behouden of te versterken. In het artikel ‘Een school vol vitaliteit. Vanuit beleid inzetten op veerkrachtontwikkeling’ geven we een aantal mogelijkheden ter inspiratie. Tegelijk willen we benadrukken dat maat- en teamwerk het meest effectief is om een stevig beleid te voeren.

 

 Veerkrachtig voor de klas.
Annick Jehaes
Politeia, 2017

Het boek ‘Veerkrachtig voor de klas’ helpt leerkrachten om hun loopbaan in het onderwijs waarderend in kaart te brengen en veerkrachtig(er) voor de klas te staan. Door te reflecteren over de verschillende lagen van hun persoonlijkheid kunnen leerkrachten benoemen hoe zij functioneren en wat zij wensen voor hun toekomst in het onderwijs.

 

Aan de slag met je klas.
Moortgat L.
Garant, 2013

Hoe slaag jij als leraar erin om het beste uit je leerlingen naar boven te halen? Welke troeven zet jij in om je leerlingen in beweging te brengen? Wil je als leraar te weten komen wat jouw unieke kwaliteiten zijn? Hoe ga je om met een veranderend mensbeeld en maatschappelijke invloeden? Hoe blijf je als leraar en als mens overeind in de klas? Dit boek laat leraren reflecteren over deze en andere vragen. Met de concrete tips, suggesties en bruikbare tools kan elke leraar onmiddellijk aan de slag. De oplossingsgerichte kijk op onderwijs biedt vele, brede groeikansen aan leraren.

 

Mama, Papa weet je … ik heb kwaliteiten
Moortgat L., Van Dam C., Academia Press 2015.

De taal van ‘kwaliteiten’ biedt zowel kinderen, ouders, leraren als begeleiders kansen om samen te leren van en met elkaar. Dit boek biedt inspiratie om kwaliteiten te ontdekken bij jonge kinderen.